Het pesten zo scherp mogelijk te kunnen signaleren.
Omgaan met pesten
Tijdens de workshop wordt allereerst duidelijk hoe je pesten gemakkelijk kunt onderscheiden van ruziën of plagen. Daarnaast wordt besproken wie een vergrote kans heeft om gepest te worden en wat de signalen zijn van pesten. Dit alles heeft tot doel om pesten zo scherp mogelijk te kunnen signaleren. Hoewel we ook aandacht zullen schenken aan het voorkómen van pesten, is het voornaamste deel van de workshop erop gericht om te handelen wanneer er concrete signalen van pestgedrag zijn. Hierbij volgen we de vijfsporenaanpak, waarbij er een rol is weggelegd voor de school, de gepeste leerling, de pestende leerling, de ouders (van zowel de gepeste als van de pestende leerling) en eventueel ook de klasgenoten. Ten aanzien van elk van deze sporen leer je wat het voornaamste punt van gesprek is en hoe zo’n gesprek dan gevoerd zou kunnen worden. Deze gesprekken worden geoefend, zowel in tweetallen als met de trainer in de rol van acteur. Hierbij krijg je ook uiteenlopende tools aangereikt, zoals bijvoorbeeld hoe je het meest effectief kunt omgaan met ontkenning of hoe je het beste een klassengesprek kunt voeren over dit onderwerp.