Opleidingsportaal ASG


  • Omgaan met verschillen

  • Opbrengst: We verwachten dat jullie aan het einde van deze module meer handvatten hebben gevonden om inzicht te verkrijgen in verschillen bij leerlingen in jullie klassen, deze verschillen kunnen waarderen en om weten te gaan met deze verschillen. Bovendien hebben jullie je leerlingen in de casusklas door verschillende opdrachten beter leren kennen en je handelingsrepertoire weten te vergroten op pedagogisch en didactisch gebied. Opmerkingen: Belangrijk is dat je, voordat we starten, een zogenaamde casusklas kiest. Het is handig als je deze klas op meerdere momenten in de week treft. Je kiest deze klas omdat je merkt dat er veel verschillen zijn en je wilt onderzoeken hoe hier mee om te gaan. Je zult soms klassikaal wat activiteiten uitvoeren met deze klas, soms ook met een paar leerlingen. Verwacht wordt dat je ook de mogelijkheid hebt om een artikel (weliswaar een beperkt aantal bladzijden) per bijeenkomst te bestuderen.

    Inhoud: Jullie hebben tijdens je lessen vast al opgemerkt dat er op allerlei vlakken verschillen zijn tussen leerlingen. Deze cursus heeft als centrale doelstelling om de kennis die je al hebt over verschillen bij leerlingen om te zetten in concrete plannen voor in je eigen lespraktijk. Je hebt wellicht wel eens hoofdbrekens over hoe om te gaan met verschillen bij leerlingen. Er zijn vier bijeenkomsten, waarbij er van je verwacht wordt dat je een casusklas* hebt gekozen en dat je je steeds voorbereidt aan de hand van literatuur en opdrachten in de klas. We gaan er vanuit dat je nieuwsgierig bent naar de verschillen in die klas en je voor jezelf meer handvatten wilt ontwikkelen om met de verschillen te herkennen en daar effectief mee om te gaan (en van daaruit ook dit kunt gebruiken in andere klassen). Onderwerpen die zeker aan bod komen zijn: omgaan met verschillen in leren en leerstijlen, gedrag, motivatie, en culturen. In de eerste bijeenkomst schetsen we een kader hoe je kunt omgaan met verschillen waarbij je rekening kunt houden in jouw aanbod met je eigen draagkracht in deze. Vervolgens gaan we in drie bijeenkomsten in op de inhoudelijke thema’s motivatie en leerstijlen, gedrag en cultuur, leermogelijkheden en differentiatie. Natuurlijk willen we ook graag inbreng vanuit de cursisten zelf; welk type verschillen kom jijzelf tegen waar je een invulling aan wilt geven? Jullie eigen casuïstiek wordt in de laatste bijeenkomst uitgewerkt.

  • Doelgroep

    AAOS studenten/ilo en startende leerkrachten

    Totaal aantal uur

    4

kosten

naamincl. btw
Er zijn geen kosten aan deze opleiding verbonden.

geplande data

Opleidingbegindatumaantal bezetaantal vrijInschrijven
1e trimester: Omgaan met verschillen20231122121122 november 202369
2e trimester: Omgaan met verschillen20240313120313 maart 2024123

wachtlijst

Data in overleg te bepalen.
Naam saldoPeriodeWaarde
Geen saldo's