Inloggen
De taalcoördinator kan in de school een centrale rol vervullen bij vernieuwingen en verbeteringen op het gebied van taalonderwijs. Velen maken zich zorgen over de taalvaardigheden en de taalontwikkeling van onze leerlingen. ‘Er is in Almere sprake van: • Een toenemend percentage kinderen in de ‘gewichtenregeling’, relatief veel kinderen scoren hoog op risicofactoren voor een onderwijs- of taalachterstand. • Scores uit leerlingvolgsystemen die lager zijn dan landelijke gemiddelden. • Een relatief laag percentage basisschoolleerlingen dat een havo/vwo-advies krijgt, en het gegeven dat meer ‘heroverwegers’ (kinderen die naar een ander schooltype doorstromen dan geadviseerd) ‘afstromen’ dan ‘opstromen’. • Een relatief hoog percentage laaggeletterden. • Toenemende instroom van ‘expats’ met kinderen die geen Nederlands spreken; toenemend aantal vluchtelingen/kinderen die doorstromen vanuit taalschool naar reguliere basisscholen.’ (Bron: Inventarisatiestudie Taal in Almere, Hanno van Keulen en Mariska Venema)