Uiteenlopende gesprekstechnieken aanleren, die er alle op zijn gericht om ook effectief te zijn bij leerlingen die liever niet in gesprek willen gaan of die om andere redenen geblokkeerd zijn.
Lastige leerlinggesprekken voeren;
Tijdens de workshop leren we dé gespreksstructuur aan die kinder- en jeugdcoaches al tientallen jaren toepassen. Deze komt erop neer dat je eerst verbinding maakt met de leerling en het verhaal opheldert, waarna het doel van gesprek wordt bepaald en nader wordt uitgewerkt. Tot slot wordt er afgerond op een wijze die de kans vergroot dat het daaropvolgende gesprek eveneens effectief en prettig zal verlopen. Gedurende het aanleren van de fasen van het gesprek, leer je uiteenlopende gesprekstechnieken aan. Deze zijn er alle op gericht om ook effectief te zijn bij leerlingen die liever niet in gesprek willen gaan of die om andere redenen geblokkeerd zijn. Naast welbekende technieken zoals spiegelen en LSD, passeren ook meerdere typische coachingstechnieken de revue, zoals liften, inschalen en uitzonderingen benutten. Nadat de algemene gespreksstructuur en de bijbehorende technieken zijn aangeleerd, wordt vervolgd met het specifiek voeren van slechtnieuwsgesprekken en van herstelgesprekken.